עשו זאת בעצמכם: מדריך תיקונים לרכב פרטי

יוני אביב  ז תמוז, תשפב  7/6/2022

לפעמים אפשר להימנע מהגעה למוסך. כל מה שצריך זה כמה חומרים וכלים בסיסיים, קצת זמן פנוי וטיפה מוטיבציה לעשות זאת בעצמנו
.......................

עשו זאת בעצמכם: מדריך תיקונים לרכב פרטי

צילום: shutterstock

כולנו מכירים לפחות אחד כזה. חבר קרוב, בן משפחה, או סתם השכן ממול. אתם יודעים, הבחור ההוא שנראה כאילו בכל רגע נתון הוא מתקן משהו קטן במכונית שלו, רוכן על אחד הפגושים עם איזה חומר ניקוי ביד, או חמוש בארגז מלא כלים, ספוגים ומטליות. בדיוק הבנאדם שאליו אתם מרימים טלפון כשאתם תוהים אם השריטה החדשה ברכב שלכם מצדיקה הגעה לפחח, והאם תצטרכו לפרק חצי מכונית רק כדי להחליף את הנורית של לוחית הרישוי. אז אם יש לו קצת ניסיון והרבה היגיון, הוא כנראה יספר לכם שבהחלט יש כמה תיקונים קטנים שאתם יכולים לעשות בעצמכם, אבל עד גבול מסוים. הרי יש הבדל בין שיוף של שריטה קטנה בעצמכם, לבין צביעה מחדש של כנף או דלת, ובכל מקרה ברור שתיקונים מכאניים גדולים יותר – ובוודאי כאלה שקשורים לבטיחות הרכב – צריך להשאיר למקצוענים. היי, בדיוק בשביל זה יש לכם ביטוח רכב. אבל בואו נדבר על כמה תיקונים קטנים שאתם בכל זאת צריכים להכיר בהקשר של המכונית שלכם.

שריטות קטנות בגוף הרכב

הן יכולות להיות בעובי של שערה, או באורך של גפרור, או שאפילו נצטרך לפעמים קצת להתאמץ כדי למצוא אותן, אבל מרגע שאנחנו יודעים שהן שם, לא נצליח לשכוח מזה. החדשות הטובות שאפשר להיפטר משריטות קטנות די בקלות. למעשה, היום תמצאו בחנויות למוצרי רכב (כמו גם במתקני לשטיפת מכוניות וכאלה), לא מעט ערכות קטנות וייעודיות להסרת שריטות לרכב. הן לרוב יכללו איזה ספוגית קטנה ועוד חומר ייעודי, כמה הוראות פשוטות ותג מחיר של עשרות שקלים. אם בכל זאת בא לכם לעשות הכל לבד, תצטרכו לנקות קודם עם מים וסבון את אזור השריטה. אחר כך למרוח על האזור השרוט מעט פוליש ולשפשף מעט. יש הטוענים כי חומרים כמו טינר לרכב יכולים גם הם לעשות עבודה לא רעה בהסרת השריטות, אבל תמיד קיימת האפשרות שנזיק לצבע של הרכב, אז איך שלא יהיה – לכו על זה בעדינות.

החלפת נורות

מכירים את זה שאתם מעבירים את האוטו שלכם את הטסט השנתי, אבל בדרך מסמנים לכם החלפה של איזה נורית קטנה או בינונית, ואז אתם ניגשים לסככה הסמוכה כדי לראות איך הבחור שם עושה את זה תוך 11 שניות, ולכם זה עולה כמה עשרות שקלים? אז כן, אתם יכולים לעשות זאת בעצמכם. בספר הרכב שלכם יש פירוט מדוקדק של כל הנוריות במכונית שלכם, כך שאין בעיה לקנות אותן, להצטייד בכמה מברגי פיליפס ולהחליף לבד. אבל בכמה תנאים. קודם כל, אם מדובר בפנסים אחוריים, קדמיים, פנסי איתות וכד' – אם נכשלתם במלאכת ההחלפה, תצטרכו לגשת מיד לאיש מקצוע כדי לתקן את המצב, היות ומדובר בעזרים חיוניים לנהיגה. בנוסף, כשמדובר בנוריות של פנסים קדמיים למשל, לפעמים בתום הפעולה צריך לוודא שהם מכוונים כמו שצריך, וכאן כבר ממילא תצטרכו מכשור של מוסך אמיתי.

ליטוש פנסים

ברוב המקרים הכוונה כאן היא לפנסים קדמיים. אלו נוטים עם השנים לקבל מראה מעט עכור, תוצאה של נזקי השמש וכל שאר הדברים שנדבקים לפלסטיק החיצוני אחרי שנים בחזית הרכב. כדי ללטש אותם נצטרך להצטייד מראש בנייר שיוף "אפס", כלומר עדין במיוחד, כמו גם במטלית וחומרי פוליש. בשלב הראשון נשייף (מאוד בעדינות) את הפנס שזקוק לליטוש, כדי להוריד ממנו את השכבה הבעייתית. אחר כך יש לשטוף אותו בעזרת קצת מים וסבון, ואחר כך מגיע תורו של הפוליש. סביר להניח שאם הייתם ניגשים למוסך כדי ללטש את הפנסים שלכם התהליך היה כולל גם מריחת שכבת לכה ייעודית, אבל כאן באמת עדיף להשאיר זאת לאנשי המקצוע, ולא לנסות להתחכם בעצמנו.

צביעת חלקים ברכב

בשתי מילים: פשוט אל. בקצת יותר מילים: יש כמה שיטות שיכולות להסתיים בצביעה מוצלחת של החלק ברכב שלכם, אבל זה פשוט לא שווה את הסיכון. חשוב להבין שהגוון של הרכב שלכם הוא ספציפי מאוד, ובמקרים מסוימים ייחודי ליצרנית ספציפית או לדגם מסוים. זה כבר אומר שהפתרון לא טמון באיזה ספריי צבע שאפשר לקנות בטמבור. בנוסף, צביעת רכב מתבצעת "בתנור", מה שמבטיח גם צביעה אחידה, גם מניעה של הידבקות אבק, וגם מונע נזילות. ואם זה לא מספיק, במוסכי צביעה מוסמכים ידעו איך לפרק (וגם להחזיר) את החלק מהרכב שצריך צביעה בנפרד, יבצעו עבודות שיוף או הכנה לצביעה, ויספקו תוצאה שתהיה זהה לצבע המקורי של הרכב.